måndag 10 oktober 2011

BEGRAVNINGSPLATSEN

En vän till min tipsade mig om en vacker kyrkogård vid namn Kvastekulla Griftegård. När jag sökte på nätet, fick jag fram att Sten-Åke Cederhök ligger begraven där. Det passar ju henne som handen i handsken, då hon älskade humorserien Alfred & Herbert.


När jag sedan hittar Kvastekullas hemsida, ser jag också att finländska arkitekter formgivit omgivningarna. Det passar ju ännu bättre - när det finns något finskt med i spelet.

Så här står det på hemsidan:
Planeringen av Kvastekulla griftegård påbörjades 1952. En nordisk arkitekttävling utlystes 1954 för utformningen av griftegården. Den var öppen för nordiska arkitekter och trädgårdsarkitekter. Det vinnande förslaget var utfört av de finländska arkitekterna Bengt Lundsten och Per Mauritz Ålander. Det vinnande förslagets motto var:
"Bevara det vackra lanskapsrummet och utnyttja dess naturvärden med så små ingrepp i naturen som möjligt."

Kvastekulla griftegård och kapell är också kulturminneförklarat.


Så nu fick jag lite energi och mod till mig att fråga om hon kan få plats där. Och ser man på, det verkar som att det finns plats .-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar