söndag 9 oktober 2011

FOTON

Mamma och alla hennes 7 syskon - Kukkonen-klanen :).
Jag räknar upp dem uppifrån och ned - i högerled:

Sirkka
Sinikka
Sirpa
Timo
Maire
Matti 
Eila?
Eino


Vad jag vet, så finns det inga fler bilder på mamma som barn.
Här är hon 16 år. Det är en skolbild av något slag. Hon hade gott läshuvud och hade goda betyg i skolan. Hon var duktig på att teckna. 



Här gifter hon sig med min pappa, Jukka Hänninen. Året måste vara 1967, för hon var redan gravid och väntade mig.


Och så kom lilla jag...26 november 1967



Men inga bilder på min lillebror, Mika Tapio som bebis (som adopterades bort - och fick efternamnet Rekola Hugg)

Här är en bild jag fick av honom när vi hade kontakt en kort period på 1990-talet. Han sade sig vara i 16-årsåldern, så jag letade upp en bild av mig själv i ungefär samma ålder för att se om vi är lika eller ej.




Här är en bild på min pappa och hans föräldrar.


Hans pappa - Aarne Hänninen, var tydligen boxare. Jag vet inte om han blev mästare någon gång, men ryktet går...


Här är några bilder på mamma och mig i min barndom.
På stranden... Kan jag vara 3-4 år kanske... Året 1970-1971


Här är min moster Sirpa, mamma Maire och jag.


Här sitter vi i gungan i Kotka - Karhula, Finland utanför huset vi bodde i. Jag bara älskade den där orange ponchon, som jag bar tills jag knappt fick den över huvudet längre. Det är faktiskt ett av de starkaste minnena jag har. Inte konstigt att jag älskar den orange färgen ännu :-).
Även morsan ser ut att ha haft orange byxor på sig :-).


Se så vacker hon var i sin ungdom. Hon var inte mer än 19 när hon fick mig, så kanske är hon i 25-års-åldern här...



Här är mamma och pappa - på en av väldigt få bilder - tillsammans. (min mamma rev bort honom från "alla" bilder där han var med)
Det sägs att pappa alltid bar omkring på en radio. Inte konstigt då, kanske, att jag alltid sov med min bandspelare i sängen som tonåring :).


Här är mamma och jag, troligtvis på besök hos hennes pappa.


Här är några släktbilder:

Jag tror att det är Sinikka som är till vänster, morsan i mitten, men mannen har jag ingen aning om vem det är. Sen är det några andra barn - kusiner och lilla jag till höger i bild.


Här är min morbror Paavo, något kusinbarn, morbror Eino (den yngste i skaran - som tyvärr också alkoholiserade och söp bort sig i tidig ålder), något kusinbarn och moster Sirkka och sen jag.


Här är Eino med sin (?) kusin Markku:


Min mamma och pappa skilde sig när jag var i sex-års-åldern. Vad jag vet bodde jag i omgångar hos mina släktingar, eftersom mamma antingen hade problem med sig själv, eller kanske inte fick jobb. Jag vet faktiskt inte vad som gäller i den här frågan. Jag har tyvärr inga minnen från den här tiden, så jag kan inte säga med säkerhet.

Jag vet bara att efter några år, hade mamma träffat en svensk man, Rolf Grahn. Hon har sagt att de träffades på jobbet. Hon jobbade på en tankbåt. Bara det måste tyda på att det var svåra tider i Finland, då en kvinna "väljer" ett så hårt arbete. Hon lät sig charmeras av Rolf och de flyttade sedan till Sverige. Hon bodde där ett år innan hon hämtade mig dit.

Jag gillade aldrig min styvfar. Kanske berodde det på att vi inte förstod varandra. Han kunde ingen finska och jag kunde ingen svenska. Mamma och Rolf kommunicerade på engelska. Även jag började förstå engelska i ganska tidig ålder. Jag minns att vi i Finland hade börjat läsa engelska när jag gick i tredje klass.
Mitt ogillade mot Rolf kanske berodde på att han var drack mycket alkohol, var elak mot min mamma och slog och misshandlade henne. Jag retade honom och han var en stor buffel som hotade att kväva mig och min kompis med en soffa. Ja, det låter lite absurt, men vi var bakom en soffa när jag retade honom, och jag lyckades nog reta upp honom, för han kom med sin tyngd och lutade soffan mot oss... Jag minns inte riktigt hur vi klarade oss... Men gillade honom, det gjorde jag aldrig. 

Här är en bild på mamma i 35-års-åldern. Jag tror att hon redan då fått någon till att skära henne på läppen med en kniv.


Här är vi på ett behandlingshem i Vittsjö. Hennes tvillingbror Matti överraskade henne genom att hälsa på efter många herrans år. De hade nog inte träffats sedan 1982, på hennes pappas begravning. Nu när jag tänker efter, hade hon nog inte träffat honom heller på länge, med tanke på att hon flyttade till Sverige år 1976. Dessutom bodde morfar kvar i Ontojoki, och mamma i Åbo eller kanske Hyvinge.




Och när denna bild är tagen, är hon på behandlingshem i Sollebrunn.Vi tog en tur till en restaurang för att byta miljö ett slag.


Hon hade turen att få bo i "egen" lägenhet. Fint var det, men kanske för fint för mamma, för hon kände sig inte riktigt bekväm med den moderna inredningen. Mamma var väldigt noga med att köpa allt från kläder till möbler på loppis. Kanske gjorde hon det för att få loss pengar till en av hennes stora laster i livet... cigaretter. Hon var nikotinslav, och hade - vad jag fick reda på vid dödsfallet - KOL - kronisk obstruktiv lungsjukdom. Här kan du läsa mer om KOL.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar