måndag 17 oktober 2011

KLUVENHET

OM ATT SÖRJA
Jag tog en ledig dag. Jag intalar mig att det är ok.
Jag känner att jag inte klarar arbetsuppgifterna idag. Det är fullt förståeligt. Känn ingen skuld och skam över det, Sari, säger jag till mig själv! Vad du gör med din dag är helt och hållet upp till dig.

En lust att pyssla dyker upp i kaoset. Men kan jag verkligen pyssla när jag är borta från jobbet? Jag borde passa på att göra pratiska saker, tänker jag. I nästa andetag tänker jag åter, känn ingen skuld. Gör det som får dig att må bra. Kaoset i huvudet får mig att vilja fly in i tv-rummet.

Det hela resulterade i att jag tittade på tv. Det började bra med project runway. Jag tänkte att jag kanske skulle få en push och en dos av kreativitet. Programmet tog slut efter 10 minuter. Sen började jag att zappa mellan kanalerna. Det jag valde att följa, var antingen Ellen eller Oprah. Hos Ellen firade man oscarvinnare och hos Oprah var det värsta kalaset för hennes 25 år i toppen. Många av hyllarna menade på att kvinnor gott och väl kan ta över världen. I vanliga fall hade jag varit superglad för detta. Dock inte idag. 

Jag gick och lade mig.

Jag undrar om det är den här sortens tunghet mamma kände dagligen. Nu när jag vaknat igen, känns huvudet som om ett stort åskmoln tyngde ned det och tryckte det i ett skruvstäd. Jag för min del känner mig hoppfull om att det kommer andra tider. Min mamma gjorde det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar