onsdag 12 oktober 2011

MUSIK PÅ BEGRAVNINGEN

Jag letar efter tips på vacker musik. Jag tror att det lutar åt Adagio av Albioni,  




 Lara Fabian gör ju en helt fantastisk tolkning av den:





Täällä Pohjantähden alla av Petri Laaksonen



och Avsked eller Smile av Charlie Chaplin. Det är visst Michael Jackson som sjunger. Hans röst känner man ju igen direkt, eller hur!!!!???



Vesa-Matti Loiri har också tolkat Eino Leinos dikter på ett helt fantastiskt sätt.

Här är t ex en dikt på finska, men jag vet inte om den finns tonsatt.

Nyt olen vapaa (nu är jag fri)
ja mukana tuulen (och med vinden)
saan kulkea rajalla ajattomuuden. (jag får vandra på tidlöshetens rand)
Olen kimallus tähden, (jag är ett stjärnglitter)
olen pilven lento, (jag är ett moln som flyger)
olen kasteisen aamun pisara hento. (jag är en daggvåt morgons lätta droppe)
En ole poissa (jag är inte borta)
vaan luoksenne saavun (jag kommer till er)
mukana jokaisen nousevan aamun. (tillsammans med varje vaknande morgon)
Ja jokaisen tummuvan illan myötä (och vid varje mörknande kväll)
toivotan teille hyvää yötä. (önskar jag er en god natt)

Här är en som heter "Hautalaulu" - "Gravsång".
Levoton on virta ja vierivä laine, 
(strömmen är rastlös och vågen är rullande)
meri yksin suuri ja meri ihanainen. 
(havet ensamt är stort och havet är underbart)
    Nuku virta helmassa meren. 
(sov du ström vid havets fåll)

Tuuli se kulkee ja lentävi lehti. 
(vinden far och bladet det flyger)
Onnellinen on se, ken laaksohon ehti. 
(lycklig är den som hinner till dalen)
    Nuku lehti helmassa laakson. 
(sov du blad vid dalens fåll)

Päivä kun nousee, niin sammuvi tähti. 
(när dagen gryr, så slocknar stjärnan)
Ei se ijäks sammu, ken elämästä lähti. 
(den slocknar inte för evigt, den som lämnade livet)
    Nuku tähti helmassa päivän. 
(sov du stjärna, vid dagens fåll)



Eilen kun mä tiennyt en (Yesterday when I was young) kan också vara ett alternativ.



Kanske skall man ta något av Jean Sibelius...
Finlandia:



Här är en låt som många verkar rekommendera: Niin kaunis on maa
Aurinko nousee, (solen stiger)
On kastetta maassa. (det finns dagg på marken)
Aika on herätä, (det är dags att vakna)
Nousta ja lähteä, (stiga upp och fara iväg)
Kohdata ystävä kallehin.(träffa den dyraste av vänner)

refrain:
Niin kaunis on maa, (så vacker är jorden)
Niin korkea taivas. (så hög är himlen)
Soi lintujen laulusta kukkiva kunnas (den blommande kullen sjunger av fåglarnas sång)
Ja varjoisat veet, (och de skuggiga vattnen)
Niin varjoisat veet. (så skuggiga vatten)
Päivä on kirkas, (dagen är klar)
Vain metsässä tuulee. (endast i skogen det blåser)
Aika on naurun (det är tid för skratt)
Ja leikin ja riemun. (och lek och jubel)
Mukana ystävä kallehin.(tillsammans med den dyraste av vänner)

refrain
Aurinko laskee, (solen går ned)
Jo pitenee varjot. (och de små skuggorna)
Aika on eron ja jäähyväisten. (det är tid för avsked och farväl)
Poissa on ystävä kallehin.(borta är den dyraste av vänner)




Här är texten till låten "oon onnellinen vaeltaja" "en lycklig vandrare" (egentligen "poor wayfering stranger")

oon onnellinen vaeltaja
käyn maailmasta parempaan
ei siellä tuskaa, vaikeuksia
on kirkas määrä matkallain

saan nähdä Isän taivaallisen
ei enää tarvis harhailla
käyn yli virran voittajana
ja olen vihdoin kotona

pian kaikuu laulu vapaudesta
saa luonaan rauhan sieluni
kunnia suuri kanssaan olla
nyt elää saan ja iäti

saan nähdä rakkaan Vapahtajan
hän kerran kuoli tähteni
käyn yli virran voittajana
ja olen vihdoin kotona

tai

I'm just a poor wayfaring stranger
A-traveling through, this world of woe.
Yet there's no sickness, toil nor danger
In that bright land, to which I go.
I'm going there to see my father
I'm going there no more to roam;
I'm just go-ing over Jordan
I'm just go-ing over home.

I know dark clouds will gather round me
I know my way is rough and steep;
Yet beauteous fields lie just before me
Where God's redeemed, their vigils keep
I'm going there to see my mother
She said she'd meet me when I come;
I'm just go-ing over Jordan
I'm just go-ing over home.

I'm just a poor wayfaring stranger
I'm just go-ing over home.


Kanske borde jag titta på något som Rauli Badding Somerjoki gjort... Men det får jag göra senare, för snart stängs strömmen i mitt hus...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar