torsdag 27 oktober 2011

STRESSIGT VÄRRE MED ALLA DETALJER

Nu börjar jag känna mig stressad på grund av att det mycket som skall göras. Många smådetaljer gör sig påminda.
Jag har god hjälp av väninnan U, som tycker att jag skall spalta upp alla göromål. Det är bra att hon påminner mig. Jag känner mig dock stressad av att vara ensam om att göra allt, samtidigt som jag jobbar hela dagarna.
  • Lägenheten skall besiktigas. Nycklar skall lämnas tillbaka. Vad jag vet, så finns det bara två set med nycklar. Enligt fastighetsskötaren lämnar man alltid ut tre set med nycklar. Var finns det tredje setet då?  Hmmm. Kan någon av hennes vänner ha det? Troligtvis inte. För den som jag kom att tänka på - borde kunnat hämta sina stövlar själv. Det var nämligen som så, att jag till slut fick tag i hennes - vad jag tror var - hennes bästa vän. Det fanns inget nummer uppskrivet i hennes bok, men genom en annan kompis, fick jag tag i honom. Han hade fått reda på att mamma gått bort genom någon. Vet inte av vem, men det första han sade till mig när jag presenterade mig i telefonen var att han hade sina stövlar och sina pass hos morsan. Angående nycklarna så får jag ringa till hennes handläggare.
  • Det har varit ett mixtrande för att få saker och ting att gå ihop. Begravningstiden har fått flyttas fram, för att få tillgång till en duglig lokal att ha minnesstunden i. Det kostar mer, men det känns bättre att ha ett värdigt avslut i en fräsch lokal.
  • Det gäller att bestämma sig för vad jag skall servera. Skall det vara korvsoppa, smörgåsar eller kanske smörgåstårta? Jag vill inte ta på mig för mycket jobb, samtidigt som jag inte vill verka snål. Korvsoppa är en utmärkt idé, till kanske 6 personer. Men att göra det till 30 personer!!!! Det kräver sina kastruller. Det blir nog smörgåstårta. Om jag beställer det, blir det dyrt. Kanske är det bättre att göra dem själv. Sambon får hjälpa till.
  • Köp alla matingredienser. Kolla om jag har tandpetare, plastfolie och annat till smörgåståtorna. Fundera på hur du skall kunna frakta dem till minneslokalen. Kanske kan du fråga något konditori om du kan låna några brödbackar som går att stapla på varandra. 
  • Kolla vad väninnan S kan äta, då hon inte klarar av all slags mat. 
  • Fixa musik - bränn en cd - eller försök att hitta något lämpligt i affär. 
  • Leta upp strumpbyxorna jag köpte på Zizzi för detta ändamål. Jag hade dem i väskan en dag, men nu är de borta. 
  • Bestäm dig för klädsel och eventuellt skor. Inte så lämpligt att gå i foppatofflor kanske. 
  • Köp present till sambon, som råkar fylla 40 år på begravningsdagen. 
  • Gå till källaren i mammas hus för att kolla vad som finns där. Tydligen fanns det en matta och några lådor att ta hand om. De bör tas till tippen. Glöm inte en vagn och en låda att dra brötet med.
  • Säg upp radiotjänst.
  • Kontakta de personer du pratat med tidigare, om att delta vid välsignelse och minnesstund. 
  • Ha koll på städfirman, så att städning och röjning blir bra utfört. 
  • Vad visar obduktionen? Det kan bli aktuellt med en anmälan mot MAVA, som inte skött vården enligt alla föreskrifter!!!
  • Skicka iväg räkningar. Jag, mitt nöt, hade ju stoppat in alla räkningar i ett kuvert, men glömt att skriva in totalsumman. Det var tur att jag glömt att posta det. Det känns som att det lite för många detaljer. Jag glömmer av mig på jobbet och känner mig otroligt stressad och pressad av alla göromål där. 
  • Skriv ut de texter som morbror Matti skickat till mig. Gör något presentabelt av dem. 
  • Gör en layout på morsan - så att det finns något att titta på vid kistan. 
  • Fundera på om jag vill säga något - eller om jag bara skall sitta och försöka hålla ihop mig själv. 
  • Leta upp värmeljushållare att ta med. 
  • Bestäm dig för om du vill ha pappersduk över borden, eller om du nöjer dig med dem som det är. 
  • Ladda upp kamerabatterier och töm minneskort. Lär upp sambon så att han vet hur han skall hantera fotandet och filmandet. Försök att motivera honom att våga fota och filma dem och deras minnen.
  • Ladda mobilen. Det kan ju hända att den kommer att ringa...
  • Ta med dekorerad kista, pennor och papperslappar som folk kan skriva ned sina minnen på. 
  • Gör ett hej då-kort från Jani och mig. 
  • Leta upp små stafflier till kort m m. 
  • Ta med tändare och värmeljus.
  • Fixa tid för däckskifte. Det kan bli halt vilken dag som helst. 
  • Ooops... o nu kom jag på att jag måste betala räkningarna. Det är ju den 27:e idag!!!
  • Och sen var det någon som visade intresse för att köpa en lykta från min till salu-blogg. Jag bad att få vänta med det till efter begravningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar